نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

مدرس: دانیل رید
دانیل علوم دبیرستان را تدریس کرده و دارای مدرک دکترا در زمینه بهداشت محیط است

آیا می دانید هگزان در تولید روغن های گیاهی مختلف ذخیره شده در کمدهای ما نقش دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مولکول آلی هگزان ، ساختار ، فرمول و خواص آن ، این درس را کاوش کنید.
هگزان چیست؟
هگزان معمولاً برای استخراج روغن هایی که ما روزانه از انواع سبزیجات و دانه های آنها استفاده می کنیم ، استفاده می شود. هنگامی که تصفیه می شود ، مایع هگزان می تواند از نفت خام تولید شود ، ماده ای که در عمق سطح زمین یافت می شود. همچنین در چسب هایی که برای ساخت کفش استفاده می شود یافت می شود و می توان از آن برای حذف روغن از سطوح سخت استفاده کرد.

هگزان نوعی هیدروکربن است که شامل شش اتم کربن است که توسط 14 اتم هیدروژن احاطه شده است. مانند هر ترکیبی که به '-ان' ختم می شود ، هگزان یک آلکان است. معمولاً به عنوان n-hexane نامیده می شود و به عنوان هیدروکربن اشباع طبقه بندی می شود. ترکیبات اشباع شده دارای پیوندهای منفردی هستند که اتمهای کربن را به یکدیگر و همچنین اتمهای کربن را به اتمهای هیدروژن متصل می کنند. یک ترکیب غیر اشباع یک ترکیب اشباع است که حاوی پیوندهای دو یا سه گانه است اما هیچ پیوند منفردی ندارد. بیایید تفاوت بین یک ترکیب آلی اشباع و غیر اشباع را بررسی کنیم.

روش تولید هگزان متفاوت می باشد. که آن ماده را برای مصارف گوناگون تولید می کند.


پخش خودکار خط زمان را ذخیره کنید
دوره امتحان تصویری
49 هزار بازدید
نمودار اول: نمونه هایی از (الف) ترکیبات آلی اشباع و (ب) اشباع نشده
آلکان اشباع نشده
ساختار و فرمول هگزان
فرمول مولکولی هگزان C6H14 است. هر اتم کربن به یک اتم هیدروژن متصل شده است. اکنون ، بیایید به شکل هندسی مولکولی هگزان نگاه کنیم. در اینجا ، توپ های سفید نشان دهنده اتم های هیدروژن و توپ های سیاه نشان دهنده اتم های کربن هستند. میله های سیاه هر توپ را به هم متصل می کند.

وقتی به هندسه مولکولی یک مولکول مانند هگزان نگاه می کنید ، می بینید که چگونه اتم ها نسبت به یکدیگر فاصله دارند. در هگزان ، آنها یک چهارضلعی یا یک شکل "t" تشکیل می دهند ، با هر یک از شش اتم کربن توسط چهار پیوند مختلف احاطه شده است.

نمودار دوم: ساختار مولکولی هگزان
هگزان
زاویه پیوند بین هر یک از اتمهای هیدروژن احاطه کننده اتمهای کربن منفرد 109.5 است. زاویه پیوند راهی دیگر برای درک ساختار یک مولکول آلی است. با دانستن اینکه پیوند بین اتم ها در چه زاویه ای شکل می گیرد ، می توانید ببینید که هنگام اتصال به یکدیگر چقدر فاصله یا نزدیک هستند.

نمودار سوم: هندسه مولکولی هگزان
هندسه مولکولی
هگزان دارای چهار ایزومر مختلف است: 2-متیلپتان ، 3-متیل پناتن ، 2،2 ، -دی متیل بوتان و 2،3-دی متیل بوتان. در اینجا ساختار هر ایزومر ، یک مولکول است که می تواند در ساختار خود با حفظ فرمول مولکولی تغییر کند. اگرچه فرمول مولکولی هگزان در هر ایزومر یکسان است (C6H14) ، بازآرایی اتم ها و پیوندها هریک را از بقیه متفاوت می سازد. به عنوان مثال ، گروه متیل ، یا CH3 ، به سومین اتم کربن در ایزومر هگزان 3-متیل پپتان و اتم کربن دوم در ایزومر 2-متیلپتان متصل شده است.

نمودار چهارم: ساختار مولکولی هگزان
ایزومرها

منبع

https://study.com/academy/lesson/hexane-structure-formula-properties.html



:: برچسب‌ها: ساختار هگزان، کاربرد هگزان، خواص هگزان، فرمول هگزان، خطرات هگزان ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا




اتیل استات: خطر ایمنی با بوی شیرین

اتیل استات چیست و کجا یافت می شود؟
اتیل استات یک ماده شیمیایی نسبتاً متداول است که در انواع محصولات صنعتی و خانگی استفاده می شود. این مایع ترکیبی بی رنگ ، با بوی مطبوع شیرین و مطبوع است. با توجه به خطرات احتمالی ، اتیل استات باید به طور مناسب ذخیره و مورد استفاده قرار گیرد تا از خطرات برای سلامتی شما جلوگیری شود. برای آشنایی بیشتر با خطرات ، ایمنی و ذخیره سازی اتیل استات در خانه و محل کار ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

کاربردهای متداول اتیل استات
اتیل استات در مقیاس بزرگ تولید می شود ، زیرا سالانه بیش از 1 میلیون تن در جهان تولید می شود. این ماده شیمیایی به دلیل قیمت پایین و عطر مطبوع معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که ممکن است نام اتیل استات نشنیده باشید ، اما احتمالاً با برخی از محصولاتی که در آن استفاده می شود آشنا هستید:

ناخن روب لهستانی
سیگار
چسب
رنگ (به عنوان فعال کننده یا سخت کننده)
شیرینی ها (به عنوان طعم مصنوعی)
عطر
علاوه بر موارد معمول ذکر شده در بالا ، اتیل استات همچنین در فرآیند رفع کافئین قهوه و چای استفاده می شود و به عنوان محصول جانبی اسید استیک و اتیل الکل در تخمیر شراب ایجاد می شود.

خطرات ایمنی و سلامتی مرتبط با اتیل استات
با وجود استفاده از آن در بسیاری از محصولات رایج خانگی ، اتیل استات در صورت استفاده نادرست ، به ویژه در صورت قرار گرفتن در معرض تصادف ، می تواند به طور جدی خطرناک باشد. اتیل استات بسیار قابل اشتعال است و همچنین هنگام بلعیدن یا استنشاق سمی است و این ماده شیمیایی می تواند در صورت مکرر یا طولانی مدت قرار گرفتن در معرض آسیب جدی برای اندام های داخلی باشد. اتیل استات همچنین می تواند در صورت تماس با چشم یا پوست باعث تحریک شود.

See the source image

ایمنی ، دستکاری و کمکهای اولیه اتیل استات
هنگام استفاده از اتیل استات در محل کار (یا استفاده از محصولات خانگی حاوی این ماده شیمیایی) مهم است که ایمن باشید و از تجهیزات محافظ شخصی مناسب استفاده کنید. از آنجا که اتیل استات بسیار قابل اشتعال است ، باید احتیاط کرد و این ماده شیمیایی را دور از هرگونه شعله باز ، جرقه ، گرما یا هر محیطی که امکان احتراق از راه دور وجود دارد ، دور نگه داشت. هنگام استفاده از اتیل استات در محل کار ، توصیه می شود از عینک ایمنی ، دستکش و دستگاه تنفس بخار استفاده کنید.

اقدامات لازم برای قرار گرفتن در معرض اتیل استات

استنشاق - بلافاصله به دنبال هوای تازه باشید. اگر تنفس قربانی مشکل است ، اکسیژن تجویز کنید. در صورت عدم وجود تنفس ، تنفس مصنوعی انجام دهید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
تماس چشمی - در صورت وجود لنزهای تماسی را بردارید. بلافاصله چشم ها را با آب فراوان به مدت حداقل 15 دقیقه بشویید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
تماس با پوست - ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون بشویید. پوست تحریک شده را با نرم کننده بپوشانید.
بلع - باعث استفراغ نشوید. لباس های تنگ را شل کنید. هرگز از راه دهان به فرد بیهوش چیزی ندهید. به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

اتیل استات کاربردهای بسیاری دارد. کاربردهای اتیل استات در صنایع گوناگون می باشد.

منبع

https://www.ehs.com/2015/04/ethyl-acetate-a-sweet-smelling-safety-hazard/



:: برچسب‌ها: کاربرد اتیل استات، خرید اتیل استات، تولید اتیل استات، ایمنی اتیل استات، بوی اتیل استات ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

 

9 روش غیر معمول برای استفاده از بسته های ژل سیلیکا
سیلیکا ژل یک ماده خشک کننده است یا به عبارت دیگر یک عامل خشک کننده است. برای جذب رطوبت و تراکم از محیط اطراف استفاده می شود. این یک روش فوق العاده م effectiveثر و مقرون به صرفه برای مشاغل است که محصولات خود را در طول فرآیند ذخیره سازی و حمل و نقل برای مشتریان تازه و خشک نگه دارند.

احتمالاً در طول زندگی خود بیشمار با بسته های ژل سیلیکا برخورد کرده اید. آنها اغلب در جعبه های کفش ، لباس های حمل شده ، بسته بندی قرص ، بسته های ترد گوشت گاو و موارد دیگر یافت می شوند! اغلب آنها در سطل زباله قرار می گیرند زیرا مصرف کنندگان ارزش واقعی آنها را درک نمی کنند. قبل از بیرون انداختن بسته بعدی که مشاهده می کنید ، نگاهی به این کاربردهای باورنکردنی دانه های سیلیکا ژل در خانه خود بیندازید.

1. از وسایل الکترونیکی خود محافظت کنید
به طور کلی ، وسایل الکترونیکی باید از خطرات احتمالی آب به دور باشند تا از آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری شود. با این حال ، همیشه قابل اجتناب نیست ، بسیاری از ما در یک نقطه ناخواسته گوشی های خود را در آب فرو برده ایم (اوف!). علاوه بر این ، بسیاری از مردم در مورد تأثیر رطوبت و رطوبت هوا بر دستگاه های الکترونیکی خود فکر نمی کنند. اثرات آب/رطوبت در دستگاه های الکترونیکی می تواند مخرب باشد اما خوشبختانه با کمک کمی از مهره های سیلیکا ژل می توانیم یک گام اضافی برای محافظت از وسایل خود برداریم.

تلفن مرطوب خود را ذخیره کنید - همه ما شنیده ایم که تلفن خیس شما را با برنج داخل کرده اید. با این حال ، ژل سیلیس در مکش رطوبت م moreثرتر است. دستگاه خود را مستقیماً در یک ظرف/کیسه با بیشتر بسته ها یا مهره های گشاد چسبانده و 24-48 ساعت منتظر بمانید تا سعی کنید تلفن خود را روشن کنید.
تراکم لنز دوربین - بسته های ژل سیلیکا را در کنار دوربین ، لنزها و سایر تجهیزات خود قرار دهید تا اثرات تراکم را به حداقل برسانید و رطوبت ناشی از تغییر دمای ناشی از کار را حذف کنید.
هدفون - این که آیا شما فقط در یک روز گرم پیاده روی می کنید یا به طور مرتب از هدفون خود برای ورزش استفاده می کنید ، اجتناب ناپذیر است که کمی عرق کنند. برخی از بسته های ژل سیلیکا را در هدفون و داخل کیف قرار دهید تا به بیرون کشیدن رطوبت کمک کند.
2. از اسناد مهم خود محافظت کنید
وقتی صحبت از اسناد و اشیای ارزشمند مانند گواهی تولد ، اطلاعات مالیاتی ، عکسهای قدیمی ، دفترچه ها و حتی کالاهای قابل جمع آوری (کارت های ورزشی ، کارت پستال ، پول کاغذی) می شود ، بسیار مهم است که آنها در وضعیت خوبی بمانند. بسته به محل نگهداری این اقلام ، می توانند در معرض آسیب رطوبت و رطوبت قرار گیرند و گاهی اوقات کدر شوند. ژل سیلیکا می تواند اسناد مهم شما را ایمن و در شرایط بکر نگه دارد.

اسناد مهم - چند بسته مهره ژل سیلیس را مستقیماً در پوشه/کابینت نگهداری/کیسه پلاستیکی یا هرجایی که اسناد شما ذخیره می شود ، قرار دهید. (برای اسناد مهم و سخت جایگزین مانند شناسنامه ، شماره بیمه اجتماعی و غیره ، توصیه می کنیم آنها را در کیسه پلاستیکی آب بندی با بسته های ژل سیلیکا قرار دهید و سپس آنها را برای آمادگی اضطراری در جعبه نسوز قرار دهید)
عکس ها/ آلبوم های عکس/ دفترچه های راهنما - قرار دادن بسته های ژل سیلیکا در آستین ها/ بین صفحات و در سراسر ظروف نگهداری این اقلام برای جلوگیری از آسیب رطوبت و جلوگیری از آسیب دیدن آنها.
کالاهای قابل جمع آوری - خواه کارت های هاکی ، کارت های پوکمون یا پول کاغذی را جمع آوری کنید ، می خواهید این اقلام در وضعیت بکر نگهداری شوند. همیشه توصیه می شود که این موارد را برای بهترین محافظت لمینت کنید ، اما از ژل سیلیکا می توان برای جلوگیری از خشک شدن جعبه ها و مناطق بدون رطوبت برای جلوگیری و به حداقل رساندن هر نوع آسیب استفاده کرد.

See the source image
بوی "کپک زده" را از روی کتاب ها پاک کنید - اگر کتابهای قدیمی در گذشته اشتباه ذخیره شده باشند ، گاهی بوی تند می دهند. آنها را در یک کیسه پلاستیکی با مقداری ژل سیلیکا قرار دهید و بگذارید چند روز بماند تا بار دیگر از یک کتاب بوی تازه لذت ببرید!
3. از اقلام فصلی خود محافظت کنید
اقلام فصلی انواع کالاهایی هستند که هر هفته برای چند هفته بیرون می آورید و سپس برای بقیه سال در انبار قرار می دهید. این موارد می تواند از اقلام زمستانی گرفته تا اقلام تابستانی و همچنین اقلام مربوط به تعطیلات را شامل شود. از آنجا که آنها برای مدت زمان طولانی بسته بندی می شوند ، می توانند به راحتی مستعد تجمع رطوبت و بوی کپک شوند. مقدار زیادی بسته ژل سیلیکا را با اقلام فصلی خود قرار دهید تا برای استفاده بعدی شما خشک و تازه بمانند.

تجهیزات کمپینگ - وسایل کمپینگ برای جلوگیری از رشد کپک/کپک مهم است که خشک شوند. با این حال ، گاهی اوقات حتی اگر آن را خشک بگذارید ، باز هم می تواند در معرض رطوبت ناشی از رطوبت و عوامل دیگر قرار گیرد. اقدامات احتیاطی را انجام دهید و بسته های ژل سیلیکا را داخل خود قرار دهید تا رطوبت موجود را جذب کرده یا به وسایل شما راه پیدا کند.
لباس و کفش فصلی - لباس های تابستانی ، ژاکت های زمستانی ، کاپشن ها ، چکمه ها و دیگر وسایل فقط در فصول خاصی از سال مورد نیاز است. از آنها در برابر قالب محافظت کنید 

d باکتری های دیگر را با افزودن بسته های ژل سیلیکا در ظروف ذخیره سازی خود برای نگهداری ایمن ، اضافه کنید. بین هر قطعه لباس 1-2 بسته یا بیشتر برای لباس های بزرگتر اضافه کنید.
چمدان ، کیف و کیف دستی - برای تعطیلات بعدی چمدان های خود را با افزودن بسته های ژل سیلیکا در مواقعی که استفاده نمی کنید ، بوی تازه نگه دارید. این به جلوگیری از تجمع رطوبت اضافی در کیسه های شما کمک می کند و بوهای احتمالی کپک را از بین می برد.
کریسمس و تزئینات تعطیلات - زیور آلات کریسمس ، لباس های هالووین و سایر تزئینات خود را با افزودن بسته های ژل سیلیکا در ظروف ذخیره سازی که در آنها نگهداری می شوند ، تازه نگه دارید.
4. از غذاهای خشک و غذاهای حیوانات خانگی محافظت کنید
اگرچه ژل سیلیس به خودی خود قابل خوردن نیست ، اما می توان با خیال راحت آن را با محصولات غذایی برای مبارزه با رطوبت و جلوگیری از بیات شدن یا چسبیدن اجسام به هم استفاده کرد. (هنگام استفاده مجدد از بسته های ژل سیلیکا ، احتیاط کنید ، شخصا خریداری نکرده اید زیرا برخی از آنها برای تماس با غذا و/یا دارو توسط FDA تأیید نشده است. در زیر چند نمونه از مواردی که بسته های ژل سیلیکا می تواند در آشپزخانه شما مفید واقع شود ، ذکر شده است.

قهوه - اگر قهوه در معرض رطوبت بیش از حد قرار گیرد ، به راحتی می تواند بیات شود. یک بسته (یا دو) دانه سیلیکا را در بالای قوطی قهوه خود بچسبانید تا رطوبت قهوه شما عاری از طراوت و تازگی باشد.
کراکر / خرده نان - نگهداری ژل سیلیکا در نزدیکی این نوع محصولات باعث می شود که آنها رطوبت بیش از حد خود را جذب نکنند و از بیات شدن جلوگیری کند.
ادویه جات ترشی جات - در محیط های با رطوبت بالا ، ادویه جات ترشی جات می توانند به راحتی رطوبت زیادی را جذب کرده و شروع به چسبیدن به یکدیگر کرده و به یک توده جامد تبدیل شوند. با افزودن بسته های ژل سیلیکا به کیسه ها یا ظروف ادویه خود از این امر جلوگیری کنید.
داروها - بسیاری از انواع داروها قبلاً شامل یک بسته ژل سیلیکا می باشند ، اما در صورت عدم وجود ، باید یک عدد اضافه کنید! این به تازه نگه داشتن داروی شما و جلوگیری از جذب رطوبت کمک می کند.
غذای حیوانات خانگی - مقداری بسته ژل سیلیکا را در بالای ظرف غذای مخصوص حیوانات خانگی چسبانده تا غذای دوستان خزدار شما تازه و خوشمزه بماند. این امر باعث می شود قبل از اینکه حیوان خانگی شما از آخرین لقمه لذت ببرد ، از کهنه شدن آن جلوگیری کند.

Lمنبع

https://www.thepackagingcompany.us/knowledge-sharing/9-unusual-ways-for-using-silica-gel-packets/

https://bismoot.com/blog/%d8%b3%db%8c%d9%84%db%8c%da%a9%d8%a7%da%98%d9%84/



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

 

 

برای موضع کلرید بنزالکونیوم کاربرد دارد: مایع خارجی ، محلول خارجی

از نظر پزشکی توسط Drugs.com بررسی شده است. آخرین به روز رسانی در 16 اوت 2020.

عوارض جانبی چیست که باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرم؟
هشدار/احتیاط: حتی اگر نادر باشد ، برخی از افراد هنگام مصرف دارو ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاهی کشنده داشته باشند. در صورت مشاهده هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به عوارض جانبی بسیار بدی باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از پزشک کمک بگیرید.

علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی ؛ کندوها؛ خارش؛ قرمزی ، تورم ، تاول یا لایه برداری پوست با یا بدون تب ؛ خس خس سینه ؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو ؛ مشکل در تنفس ، بلع یا صحبت کردن ؛ گرفتگی صدا غیر معمول ؛ یا تورم دهان ، صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.
علائم یا نشانه های عفونت.
تورم.
سرخی.
سوزش بسیار بد پوست.

See the source image
عوارض جانبی دیگر این دارو چیست؟
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی که شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود با پزشک خود تماس بگیرید یا از پزشک کمک بگیرید.

اینها همه عوارض جانبی احتمالی نیستند. اگر در مورد عوارض جانبی سالی دارید ، با پزشک خود تماس بگیرید. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

شما ممکن است عوارض جانبی را به FDA در شماره 1-800-332-1088 گزارش دهید. همچنین ممکن است عوارض جانبی را در https://www.fda.gov/medwatch گزارش دهید.

اطلاعات بیشتر در مورد بنزالکونیوم کلراید موضعی
شیر دادن
تداخلات دارویی
1 مرور
طبقه دارو: ضد عفونی کننده و میکروب کش
منابع مصرف کننده
اطلاعات بیمار
برندهای دیگر
Merthiolate ، CureChrome ، پاک کننده زخم Neosporin ، HandClens 2 در 1
منابع حرفه ای
راهنمای درمان مرتبط
ضدعفونی موضعی
اطلاعات بیشتر
همیشه با ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه در مورد شرایط شخصی شما صدق می کند.

برخی از عوارض جانبی ممکن است گزارش نشوند. می توانید آنها را به FDA گزارش دهید.

lمنبع

https://www.drugs.com/sfx/benzalkonium-chloride-topical-side-effects.html

https://bismoot.com/blog/%d8%a8%d9%86%d8%b2%d8%a7%d9%84%da%a9%d9%88%d9%86%db%8c%d9%88%d9%85-%da%a9%d9%84%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%af/

 



:: برچسب‌ها: عوارض بنزآلکونیوم کلراید، ایمنی بنزآلکونیوم کلراید، کاربرد بنزآلکونیوم کلراید، خرید بنزآلکونیوم کلراید، تولید بنزآلکونیوم کلراید ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

بیسموت
عنصر شیمیایی

بیسموت (Bi) ، فلزی ترین و کمترین عناصر در گروه نیتروژن (گروه 15 [Va] جدول تناوبی). بیسموت سخت ، شکننده ، براق و کریستالی درشت است. این رنگ را می توان از سایر فلزات متمایز کرد-خاکستری-سفید با رنگ مایل به قرمز.

ویژگی های عنصر
عدد اتمی 83
وزن اتمی 208.98040
نقطه ذوب 271.3 درجه سانتی گراد (520.3 درجه فارنهایت)
نقطه جوش 1.560 درجه سانتی گراد (2840 درجه فارنهایت)
چگالی 9.747 گرم در سانتی متر مکعب در 20 درجه سانتی گراد (68 درجه فارنهایت)
حالتهای اکسیداسیون +3 ، +5
پیکربندی الکترونی 1s22s22p63s23p63d104s24p64d104f 145s25p65d106s26p3
تاریخ
بیسموت بدیهی است که در دوران اولیه شناخته شده بود ، زیرا در حالت بومی و همچنین در ترکیبات ایجاد می شود. با این حال ، برای مدت طولانی ، به طور واضح به عنوان یک فلز جداگانه شناخته نمی شد ، زیرا با فلزاتی مانند سرب ، آنتیموان و قلع اشتباه گرفته شد. ظاهراً معدنچیان در قرون وسطی معتقد بودند که بیسموت مرحله ای از توسعه نقره از فلزات اساسی است و هنگامی که رگ این فلز را کشف کردند فکر کردند که این فرایند را قطع کرده اند. در نوشته های قرن پانزدهم راهب آلمانی باسیل والنتاین از این عنصر به عنوان ویسموت یاد می شود ، اصطلاحی که ممکن است از عبارت آلمانی به معنی "توده سفید" گرفته شده باشد. در هر صورت ، توسط کانی شناس جورجیوس آگریکولا به دوصفحه لاتین تبدیل شد ، که خصوصیات متمایز آن را تشخیص داد و نحوه بدست آوردن آن را از سنگ معدن توضیح داد. بیسموت تا اواسط قرن 18 به عنوان یک فلز خاص پذیرفته شد و آثار شیمی آن در سال 1739 توسط شیمی دان آلمانی یوهان هاینریش پوت و در سال 1753 توسط کلود-فرانسوا جفروی فرانسوی منتشر شد.

مفهوم آثار هنری در جدول تناوبی عناصر.
بریتانیکا کوئیز
118 نام و نماد مسابقه جدول تناوبی
جدول تناوبی از 118 عنصر تشکیل شده است. چقدر نمادهای آنها را می شناسید؟ در این مسابقه همه 118 نماد شیمیایی به شما نشان داده می شود و باید نام عنصر شیمیایی را که هر کدام نشان می دهد انتخاب کنید.
وقوع و توزیع
بیسموت به اندازه نقره فراوان است و حدود 2 × 10 تا 5 درصد وزن پوسته زمین را تشکیل می دهد. فراوانی کیهانی آن حدود یک اتم به ازای هر 7000.000 اتم سیلیکون تخمین زده می شود. هم به صورت بومی و هم به صورت ترکیبی رخ می دهد. در حالت بومی ، در رگه های مربوط به سنگ معدن سرب ، روی ، قلع و نقره در بولیوی ، کانادا ، انگلستان و آلمان یافت می شود. ترکیبات طبیعی آن عمدتا اکسید (بیسمیت یا بیسموت اخر ، Bi2O3) ، سولفید (بیسموتینیت یا نگاه بیسموت ، Bi2S3) و دو کربنات (بیسموتیت ، (BiO) 2CO3 و بیسموتوسفریت) است. بیسموت تجاری ، با این حال ، عمدتا به عنوان یک محصول جانبی در ذوب و پالایش سنگ معدن سرب ، قلع ، مس ، نقره و طلا تولید می شود. بنابراین ، برای مثال از سنگ معدن تنگستن در کره جنوبی ، سنگ معدن سرب در مکزیک ، سنگ معدن مس در بولیوی و هر دو سنگ سرب و مس در ژاپن به دست می آید. با این حال ، در اوایل قرن 21 ، چین در معدن و تصفیه بیسموت پیشرو جهان بود. بیسموت خالص را می توان با کاهش اکسید با کربن یا بو دادن سولفید در حضور ذغال و آهن فلزی برای حذف گوگرد به دست آورد.

بیسموت تنها یک ایزوتوپ پایدار ، با جرم 209 تشکیل می دهد. تعداد زیادی ایزوتوپ رادیواکتیو شناخته شده است ، که اکثر آنها بسیار ناپایدار هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید بیسموت اکسید به اینجا بروید.

See the source image

بیسموت در دمای بالا فرار است ، اما معمولاً پس از عملیات ذوب با سایر فلزات باقی می ماند. پالایش الکترولیتی مس بیسموت را به عنوان یکی از اجزای لجن آند پشت سر می گذارد. جداسازی بیسموت از سرب با فرایند Betterton-Kroll شامل تشکیل بیسموتید کلسیم یا منیزیم با ذوب بالا (Ca3Bi2 یا Mg3Bi2) است که جدا می شود و می تواند به عنوان خاکستر حذف شود. ممکن است برای حذف منیزیم یا کلسیم و سرانجام سرب احتراق شده ، این کلاله کلر شود. سپس درمان با هیدروکسید سدیم بیسموت بسیار خالص تولید می کند. جداسازی جایگزین ، فرآیند Betts ، شامل تصفیه الکترولیتی شمش سرب (حاوی بیسموت و سایر ناخالصی ها) در محلول فلوسیلیکات سرب و اسید فلووسیلیس آزاد است و بیسموت از لجن آند بازیابی می شود. جداسازی بیسموت از سنگ معدن اکسید یا کربنات آن را می توان با شستشو با اسید کلریدریک غلیظ انجام داد. سپس رقیق سازی ، اکسی کلرید ، BiOCl را رسوب می کند. این ، با حرارت دادن با آهک و ذغال ، بیسموت فلزی تولید می کند.

بیسموت فلزی عمدتاً در آلیاژها مورد استفاده قرار می گیرد ، که بسیاری از آنها خواص ویژه خود را با نقطه ذوب پایین و انبساط در حالت انجماد (مانند آب و آنتیموان) ارائه می دهد. بنابراین بیسموت جزء مفیدی از آلیاژهای فلزی است که ریخته گری تمیز و تمیزی ایجاد می کند. و جزء مهمی از آلیاژهای کم ذوب به نام آلیاژهای قابل ذوب است که دارای تنوع زیادی از 

کاربردها ، به ویژه در تجهیزات تشخیص آتش. آلیاژ بیسموت -منگنز به عنوان یک آهنربای دائمی مثر شناخته شده است. غلظت های کم بیسموت قابلیت ماشینکاری آلومینیوم ، فولاد ، فولادهای ضد زنگ و دیگر آلیاژها را بهبود می بخشد و جداسازی گرافیت از چدن چکش خوار را سرکوب می کند. دستگاههای حرارتی برای تبرید از تلورید بیسموت ، Bi2Te3 و سلنید بیسموت ، Bi2Se3 استفاده می کنند. بیسموت مایع به عنوان حامل سوخت و خنک کننده در تولید انرژی هسته ای استفاده می شود.

کاربرد شیمیایی اصلی بیسموت به شکل فسفومولیبدات بیسموت (BiPMo12O40) است که یک کاتالیزور موثر برای اکسیداسیون هوا پروپیلن و آمونیاک به آکریلونیتریل است. دومی برای ساخت الیاف اکریلیک ، رنگ و پلاستیک استفاده می شود. قرن ها استفاده دارویی از بیسموت انجام شده است. این دارو در درمان سوء هاضمه و داروهای ضد صرع مثر است. نمک های کمی محلول یا نامحلول در درمان زخم ها و ناراحتی های معده و ترسیم مجاری گوارشی در طول بررسی اشعه ایکس استفاده می شود و بیسموت گاهی به شکل فلزهای ریز تقسیم شده یا به عنوان سوسپانسیون نمک های نامحلول آن تزریق می شود. مقادیر قابل توجهی از اکسی کلراید ، BiOCl ، برای ارائه کیفیت مروارید به رژ لب ، لاک ناخن و سایه چشم استفاده شده است.

منبع

https://www.britannica.com/science/bismuth



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

بیسموت
عنصر شیمیایی

بیسموت (Bi) ، فلزی ترین و کمترین عناصر در گروه نیتروژن (گروه 15 [Va] جدول تناوبی). بیسموت سخت ، شکننده ، براق و کریستالی درشت است. این رنگ را می توان از سایر فلزات متمایز کرد-خاکستری-سفید با رنگ مایل به قرمز.

ویژگی های عنصر
عدد اتمی 83
وزن اتمی 208.98040
نقطه ذوب 271.3 درجه سانتی گراد (520.3 درجه فارنهایت)
نقطه جوش 1.560 درجه سانتی گراد (2840 درجه فارنهایت)
چگالی 9.747 گرم در سانتی متر مکعب در 20 درجه سانتی گراد (68 درجه فارنهایت)
حالتهای اکسیداسیون +3 ، +5
پیکربندی الکترونی 1s22s22p63s23p63d104s24p64d104f 145s25p65d106s26p3
تاریخ
بیسموت بدیهی است که در دوران اولیه شناخته شده بود ، زیرا در حالت بومی و همچنین در ترکیبات ایجاد می شود. با این حال ، برای مدت طولانی ، به طور واضح به عنوان یک فلز جداگانه شناخته نمی شد ، زیرا با فلزاتی مانند سرب ، آنتیموان و قلع اشتباه گرفته شد. ظاهراً معدنچیان در قرون وسطی معتقد بودند که بیسموت مرحله ای از توسعه نقره از فلزات اساسی است و هنگامی که رگ این فلز را کشف کردند فکر کردند که این فرایند را قطع کرده اند. در نوشته های قرن پانزدهم راهب آلمانی باسیل والنتاین از این عنصر به عنوان ویسموت یاد می شود ، اصطلاحی که ممکن است از عبارت آلمانی به معنی "توده سفید" گرفته شده باشد. در هر صورت ، توسط کانی شناس جورجیوس آگریکولا به دوصفحه لاتین تبدیل شد ، که خصوصیات متمایز آن را تشخیص داد و نحوه بدست آوردن آن را از سنگ معدن توضیح داد. بیسموت تا اواسط قرن 18 به عنوان یک فلز خاص پذیرفته شد و آثار شیمی آن در سال 1739 توسط شیمی دان آلمانی یوهان هاینریش پوت و در سال 1753 توسط کلود-فرانسوا جفروی فرانسوی منتشر شد.

مفهوم آثار هنری در جدول تناوبی عناصر.
بریتانیکا کوئیز
118 نام و نماد مسابقه جدول تناوبی
جدول تناوبی از 118 عنصر تشکیل شده است. چقدر نمادهای آنها را می شناسید؟ در این مسابقه همه 118 نماد شیمیایی به شما نشان داده می شود و باید نام عنصر شیمیایی را که هر کدام نشان می دهد انتخاب کنید.
وقوع و توزیع
بیسموت به اندازه نقره فراوان است و حدود 2 × 10 تا 5 درصد وزن پوسته زمین را تشکیل می دهد. فراوانی کیهانی آن حدود یک اتم به ازای هر 7000.000 اتم سیلیکون تخمین زده می شود. هم به صورت بومی و هم به صورت ترکیبی رخ می دهد. در حالت بومی ، در رگه های مربوط به سنگ معدن سرب ، روی ، قلع و نقره در بولیوی ، کانادا ، انگلستان و آلمان یافت می شود. ترکیبات طبیعی آن عمدتا اکسید (بیسمیت یا بیسموت اخر ، Bi2O3) ، سولفید (بیسموتینیت یا نگاه بیسموت ، Bi2S3) و دو کربنات (بیسموتیت ، (BiO) 2CO3 و بیسموتوسفریت) است. بیسموت تجاری ، با این حال ، عمدتا به عنوان یک محصول جانبی در ذوب و پالایش سنگ معدن سرب ، قلع ، مس ، نقره و طلا تولید می شود. بنابراین ، برای مثال از سنگ معدن تنگستن در کره جنوبی ، سنگ معدن سرب در مکزیک ، سنگ معدن مس در بولیوی و هر دو سنگ سرب و مس در ژاپن به دست می آید. با این حال ، در اوایل قرن 21 ، چین در معدن و تصفیه بیسموت پیشرو جهان بود. بیسموت خالص را می توان با کاهش اکسید با کربن یا بو دادن سولفید در حضور ذغال و آهن فلزی برای حذف گوگرد به دست آورد.

بیسموت تنها یک ایزوتوپ پایدار ، با جرم 209 تشکیل می دهد. تعداد زیادی ایزوتوپ رادیواکتیو شناخته شده است ، که اکثر آنها بسیار ناپایدار هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید بیسموت اکسید به اینجا بروید.

See the source image

بیسموت در دمای بالا فرار است ، اما معمولاً پس از عملیات ذوب با سایر فلزات باقی می ماند. پالایش الکترولیتی مس بیسموت را به عنوان یکی از اجزای لجن آند پشت سر می گذارد. جداسازی بیسموت از سرب با فرایند Betterton-Kroll شامل تشکیل بیسموتید کلسیم یا منیزیم با ذوب بالا (Ca3Bi2 یا Mg3Bi2) است که جدا می شود و می تواند به عنوان خاکستر حذف شود. ممکن است برای حذف منیزیم یا کلسیم و سرانجام سرب احتراق شده ، این کلاله کلر شود. سپس درمان با هیدروکسید سدیم بیسموت بسیار خالص تولید می کند. جداسازی جایگزین ، فرآیند Betts ، شامل تصفیه الکترولیتی شمش سرب (حاوی بیسموت و سایر ناخالصی ها) در محلول فلوسیلیکات سرب و اسید فلووسیلیس آزاد است و بیسموت از لجن آند بازیابی می شود. جداسازی بیسموت از سنگ معدن اکسید یا کربنات آن را می توان با شستشو با اسید کلریدریک غلیظ انجام داد. سپس رقیق سازی ، اکسی کلرید ، BiOCl را رسوب می کند. این ، با حرارت دادن با آهک و ذغال ، بیسموت فلزی تولید می کند.

بیسموت فلزی عمدتاً در آلیاژها مورد استفاده قرار می گیرد ، که بسیاری از آنها خواص ویژه خود را با نقطه ذوب پایین و انبساط در حالت انجماد (مانند آب و آنتیموان) ارائه می دهد. بنابراین بیسموت جزء مفیدی از آلیاژهای فلزی است که ریخته گری تمیز و تمیزی ایجاد می کند. و جزء مهمی از آلیاژهای کم ذوب به نام آلیاژهای قابل ذوب است که دارای تنوع زیادی از 

کاربردها ، به ویژه در تجهیزات تشخیص آتش. آلیاژ بیسموت -منگنز به عنوان یک آهنربای دائمی مثر شناخته شده است. غلظت های کم بیسموت قابلیت ماشینکاری آلومینیوم ، فولاد ، فولادهای ضد زنگ و دیگر آلیاژها را بهبود می بخشد و جداسازی گرافیت از چدن چکش خوار را سرکوب می کند. دستگاههای حرارتی برای تبرید از تلورید بیسموت ، Bi2Te3 و سلنید بیسموت ، Bi2Se3 استفاده می کنند. بیسموت مایع به عنوان حامل سوخت و خنک کننده در تولید انرژی هسته ای استفاده می شود.

کاربرد شیمیایی اصلی بیسموت به شکل فسفومولیبدات بیسموت (BiPMo12O40) است که یک کاتالیزور موثر برای اکسیداسیون هوا پروپیلن و آمونیاک به آکریلونیتریل است. دومی برای ساخت الیاف اکریلیک ، رنگ و پلاستیک استفاده می شود. قرن ها استفاده دارویی از بیسموت انجام شده است. این دارو در درمان سوء هاضمه و داروهای ضد صرع مثر است. نمک های کمی محلول یا نامحلول در درمان زخم ها و ناراحتی های معده و ترسیم مجاری گوارشی در طول بررسی اشعه ایکس استفاده می شود و بیسموت گاهی به شکل فلزهای ریز تقسیم شده یا به عنوان سوسپانسیون نمک های نامحلول آن تزریق می شود. مقادیر قابل توجهی از اکسی کلراید ، BiOCl ، برای ارائه کیفیت مروارید به رژ لب ، لاک ناخن و سایه چشم استفاده شده است.

منبع

https://www.britannica.com/science/bismuth



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

بیسموت
عنصر شیمیایی

بیسموت (Bi) ، فلزی ترین و کمترین عناصر در گروه نیتروژن (گروه 15 [Va] جدول تناوبی). بیسموت سخت ، شکننده ، براق و کریستالی درشت است. این رنگ را می توان از سایر فلزات متمایز کرد-خاکستری-سفید با رنگ مایل به قرمز.

ویژگی های عنصر
عدد اتمی 83
وزن اتمی 208.98040
نقطه ذوب 271.3 درجه سانتی گراد (520.3 درجه فارنهایت)
نقطه جوش 1.560 درجه سانتی گراد (2840 درجه فارنهایت)
چگالی 9.747 گرم در سانتی متر مکعب در 20 درجه سانتی گراد (68 درجه فارنهایت)
حالتهای اکسیداسیون +3 ، +5
پیکربندی الکترونی 1s22s22p63s23p63d104s24p64d104f 145s25p65d106s26p3
تاریخ
بیسموت بدیهی است که در دوران اولیه شناخته شده بود ، زیرا در حالت بومی و همچنین در ترکیبات ایجاد می شود. با این حال ، برای مدت طولانی ، به طور واضح به عنوان یک فلز جداگانه شناخته نمی شد ، زیرا با فلزاتی مانند سرب ، آنتیموان و قلع اشتباه گرفته شد. ظاهراً معدنچیان در قرون وسطی معتقد بودند که بیسموت مرحله ای از توسعه نقره از فلزات اساسی است و هنگامی که رگ این فلز را کشف کردند فکر کردند که این فرایند را قطع کرده اند. در نوشته های قرن پانزدهم راهب آلمانی باسیل والنتاین از این عنصر به عنوان ویسموت یاد می شود ، اصطلاحی که ممکن است از عبارت آلمانی به معنی "توده سفید" گرفته شده باشد. در هر صورت ، توسط کانی شناس جورجیوس آگریکولا به دوصفحه لاتین تبدیل شد ، که خصوصیات متمایز آن را تشخیص داد و نحوه بدست آوردن آن را از سنگ معدن توضیح داد. بیسموت تا اواسط قرن 18 به عنوان یک فلز خاص پذیرفته شد و آثار شیمی آن در سال 1739 توسط شیمی دان آلمانی یوهان هاینریش پوت و در سال 1753 توسط کلود-فرانسوا جفروی فرانسوی منتشر شد.

مفهوم آثار هنری در جدول تناوبی عناصر.
بریتانیکا کوئیز
118 نام و نماد مسابقه جدول تناوبی
جدول تناوبی از 118 عنصر تشکیل شده است. چقدر نمادهای آنها را می شناسید؟ در این مسابقه همه 118 نماد شیمیایی به شما نشان داده می شود و باید نام عنصر شیمیایی را که هر کدام نشان می دهد انتخاب کنید.
وقوع و توزیع
بیسموت به اندازه نقره فراوان است و حدود 2 × 10 تا 5 درصد وزن پوسته زمین را تشکیل می دهد. فراوانی کیهانی آن حدود یک اتم به ازای هر 7000.000 اتم سیلیکون تخمین زده می شود. هم به صورت بومی و هم به صورت ترکیبی رخ می دهد. در حالت بومی ، در رگه های مربوط به سنگ معدن سرب ، روی ، قلع و نقره در بولیوی ، کانادا ، انگلستان و آلمان یافت می شود. ترکیبات طبیعی آن عمدتا اکسید (بیسمیت یا بیسموت اخر ، Bi2O3) ، سولفید (بیسموتینیت یا نگاه بیسموت ، Bi2S3) و دو کربنات (بیسموتیت ، (BiO) 2CO3 و بیسموتوسفریت) است. بیسموت تجاری ، با این حال ، عمدتا به عنوان یک محصول جانبی در ذوب و پالایش سنگ معدن سرب ، قلع ، مس ، نقره و طلا تولید می شود. بنابراین ، برای مثال از سنگ معدن تنگستن در کره جنوبی ، سنگ معدن سرب در مکزیک ، سنگ معدن مس در بولیوی و هر دو سنگ سرب و مس در ژاپن به دست می آید. با این حال ، در اوایل قرن 21 ، چین در معدن و تصفیه بیسموت پیشرو جهان بود. بیسموت خالص را می توان با کاهش اکسید با کربن یا بو دادن سولفید در حضور ذغال و آهن فلزی برای حذف گوگرد به دست آورد.

بیسموت تنها یک ایزوتوپ پایدار ، با جرم 209 تشکیل می دهد. تعداد زیادی ایزوتوپ رادیواکتیو شناخته شده است ، که اکثر آنها بسیار ناپایدار هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید بیسموت اکسید به اینجا بروید.

See the source image

بیسموت در دمای بالا فرار است ، اما معمولاً پس از عملیات ذوب با سایر فلزات باقی می ماند. پالایش الکترولیتی مس بیسموت را به عنوان یکی از اجزای لجن آند پشت سر می گذارد. جداسازی بیسموت از سرب با فرایند Betterton-Kroll شامل تشکیل بیسموتید کلسیم یا منیزیم با ذوب بالا (Ca3Bi2 یا Mg3Bi2) است که جدا می شود و می تواند به عنوان خاکستر حذف شود. ممکن است برای حذف منیزیم یا کلسیم و سرانجام سرب احتراق شده ، این کلاله کلر شود. سپس درمان با هیدروکسید سدیم بیسموت بسیار خالص تولید می کند. جداسازی جایگزین ، فرآیند Betts ، شامل تصفیه الکترولیتی شمش سرب (حاوی بیسموت و سایر ناخالصی ها) در محلول فلوسیلیکات سرب و اسید فلووسیلیس آزاد است و بیسموت از لجن آند بازیابی می شود. جداسازی بیسموت از سنگ معدن اکسید یا کربنات آن را می توان با شستشو با اسید کلریدریک غلیظ انجام داد. سپس رقیق سازی ، اکسی کلرید ، BiOCl را رسوب می کند. این ، با حرارت دادن با آهک و ذغال ، بیسموت فلزی تولید می کند.

بیسموت فلزی عمدتاً در آلیاژها مورد استفاده قرار می گیرد ، که بسیاری از آنها خواص ویژه خود را با نقطه ذوب پایین و انبساط در حالت انجماد (مانند آب و آنتیموان) ارائه می دهد. بنابراین بیسموت جزء مفیدی از آلیاژهای فلزی است که ریخته گری تمیز و تمیزی ایجاد می کند. و جزء مهمی از آلیاژهای کم ذوب به نام آلیاژهای قابل ذوب است که دارای تنوع زیادی از 

کاربردها ، به ویژه در تجهیزات تشخیص آتش. آلیاژ بیسموت -منگنز به عنوان یک آهنربای دائمی مثر شناخته شده است. غلظت های کم بیسموت قابلیت ماشینکاری آلومینیوم ، فولاد ، فولادهای ضد زنگ و دیگر آلیاژها را بهبود می بخشد و جداسازی گرافیت از چدن چکش خوار را سرکوب می کند. دستگاههای حرارتی برای تبرید از تلورید بیسموت ، Bi2Te3 و سلنید بیسموت ، Bi2Se3 استفاده می کنند. بیسموت مایع به عنوان حامل سوخت و خنک کننده در تولید انرژی هسته ای استفاده می شود.

کاربرد شیمیایی اصلی بیسموت به شکل فسفومولیبدات بیسموت (BiPMo12O40) است که یک کاتالیزور موثر برای اکسیداسیون هوا پروپیلن و آمونیاک به آکریلونیتریل است. دومی برای ساخت الیاف اکریلیک ، رنگ و پلاستیک استفاده می شود. قرن ها استفاده دارویی از بیسموت انجام شده است. این دارو در درمان سوء هاضمه و داروهای ضد صرع مثر است. نمک های کمی محلول یا نامحلول در درمان زخم ها و ناراحتی های معده و ترسیم مجاری گوارشی در طول بررسی اشعه ایکس استفاده می شود و بیسموت گاهی به شکل فلزهای ریز تقسیم شده یا به عنوان سوسپانسیون نمک های نامحلول آن تزریق می شود. مقادیر قابل توجهی از اکسی کلراید ، BiOCl ، برای ارائه کیفیت مروارید به رژ لب ، لاک ناخن و سایه چشم استفاده شده است.

منبع

https://www.britannica.com/science/bismuth



:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

بیسموت
عنصر شیمیایی

بیسموت (Bi) ، فلزی ترین و کمترین عناصر در گروه نیتروژن (گروه 15 [Va] جدول تناوبی). بیسموت سخت ، شکننده ، براق و کریستالی درشت است. این رنگ را می توان از سایر فلزات متمایز کرد-خاکستری-سفید با رنگ مایل به قرمز.

ویژگی های عنصر
عدد اتمی 83
وزن اتمی 208.98040
نقطه ذوب 271.3 درجه سانتی گراد (520.3 درجه فارنهایت)
نقطه جوش 1.560 درجه سانتی گراد (2840 درجه فارنهایت)
چگالی 9.747 گرم در سانتی متر مکعب در 20 درجه سانتی گراد (68 درجه فارنهایت)
حالتهای اکسیداسیون +3 ، +5
پیکربندی الکترونی 1s22s22p63s23p63d104s24p64d104f 145s25p65d106s26p3
تاریخ
بیسموت بدیهی است که در دوران اولیه شناخته شده بود ، زیرا در حالت بومی و همچنین در ترکیبات ایجاد می شود. با این حال ، برای مدت طولانی ، به طور واضح به عنوان یک فلز جداگانه شناخته نمی شد ، زیرا با فلزاتی مانند سرب ، آنتیموان و قلع اشتباه گرفته شد. ظاهراً معدنچیان در قرون وسطی معتقد بودند که بیسموت مرحله ای از توسعه نقره از فلزات اساسی است و هنگامی که رگ این فلز را کشف کردند فکر کردند که این فرایند را قطع کرده اند. در نوشته های قرن پانزدهم راهب آلمانی باسیل والنتاین از این عنصر به عنوان ویسموت یاد می شود ، اصطلاحی که ممکن است از عبارت آلمانی به معنی "توده سفید" گرفته شده باشد. در هر صورت ، توسط کانی شناس جورجیوس آگریکولا به دوصفحه لاتین تبدیل شد ، که خصوصیات متمایز آن را تشخیص داد و نحوه بدست آوردن آن را از سنگ معدن توضیح داد. بیسموت تا اواسط قرن 18 به عنوان یک فلز خاص پذیرفته شد و آثار شیمی آن در سال 1739 توسط شیمی دان آلمانی یوهان هاینریش پوت و در سال 1753 توسط کلود-فرانسوا جفروی فرانسوی منتشر شد.

مفهوم آثار هنری در جدول تناوبی عناصر.
بریتانیکا کوئیز
118 نام و نماد مسابقه جدول تناوبی
جدول تناوبی از 118 عنصر تشکیل شده است. چقدر نمادهای آنها را می شناسید؟ در این مسابقه همه 118 نماد شیمیایی به شما نشان داده می شود و باید نام عنصر شیمیایی را که هر کدام نشان می دهد انتخاب کنید.
وقوع و توزیع
بیسموت به اندازه نقره فراوان است و حدود 2 × 10 تا 5 درصد وزن پوسته زمین را تشکیل می دهد. فراوانی کیهانی آن حدود یک اتم به ازای هر 7000.000 اتم سیلیکون تخمین زده می شود. هم به صورت بومی و هم به صورت ترکیبی رخ می دهد. در حالت بومی ، در رگه های مربوط به سنگ معدن سرب ، روی ، قلع و نقره در بولیوی ، کانادا ، انگلستان و آلمان یافت می شود. ترکیبات طبیعی آن عمدتا اکسید (بیسمیت یا بیسموت اخر ، Bi2O3) ، سولفید (بیسموتینیت یا نگاه بیسموت ، Bi2S3) و دو کربنات (بیسموتیت ، (BiO) 2CO3 و بیسموتوسفریت) است. بیسموت تجاری ، با این حال ، عمدتا به عنوان یک محصول جانبی در ذوب و پالایش سنگ معدن سرب ، قلع ، مس ، نقره و طلا تولید می شود. بنابراین ، برای مثال از سنگ معدن تنگستن در کره جنوبی ، سنگ معدن سرب در مکزیک ، سنگ معدن مس در بولیوی و هر دو سنگ سرب و مس در ژاپن به دست می آید. با این حال ، در اوایل قرن 21 ، چین در معدن و تصفیه بیسموت پیشرو جهان بود. بیسموت خالص را می توان با کاهش اکسید با کربن یا بو دادن سولفید در حضور ذغال و آهن فلزی برای حذف گوگرد به دست آورد.

بیسموت تنها یک ایزوتوپ پایدار ، با جرم 209 تشکیل می دهد. تعداد زیادی ایزوتوپ رادیواکتیو شناخته شده است ، که اکثر آنها بسیار ناپایدار هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید بیسموت اکسید به اینجا بروید.

See the source image

بیسموت در دمای بالا فرار است ، اما معمولاً پس از عملیات ذوب با سایر فلزات باقی می ماند. پالایش الکترولیتی مس بیسموت را به عنوان یکی از اجزای لجن آند پشت سر می گذارد. جداسازی بیسموت از سرب با فرایند Betterton-Kroll شامل تشکیل بیسموتید کلسیم یا منیزیم با ذوب بالا (Ca3Bi2 یا Mg3Bi2) است که جدا می شود و می تواند به عنوان خاکستر حذف شود. ممکن است برای حذف منیزیم یا کلسیم و سرانجام سرب احتراق شده ، این کلاله کلر شود. سپس درمان با هیدروکسید سدیم بیسموت بسیار خالص تولید می کند. جداسازی جایگزین ، فرآیند Betts ، شامل تصفیه الکترولیتی شمش سرب (حاوی بیسموت و سایر ناخالصی ها) در محلول فلوسیلیکات سرب و اسید فلووسیلیس آزاد است و بیسموت از لجن آند بازیابی می شود. جداسازی بیسموت از سنگ معدن اکسید یا کربنات آن را می توان با شستشو با اسید کلریدریک غلیظ انجام داد. سپس رقیق سازی ، اکسی کلرید ، BiOCl را رسوب می کند. این ، با حرارت دادن با آهک و ذغال ، بیسموت فلزی تولید می کند.

بیسموت فلزی عمدتاً در آلیاژها مورد استفاده قرار می گیرد ، که بسیاری از آنها خواص ویژه خود را با نقطه ذوب پایین و انبساط در حالت انجماد (مانند آب و آنتیموان) ارائه می دهد. بنابراین بیسموت جزء مفیدی از آلیاژهای فلزی است که ریخته گری تمیز و تمیزی ایجاد می کند. و جزء مهمی از آلیاژهای کم ذوب به نام آلیاژهای قابل ذوب است که دارای تنوع زیادی از 

کاربردها ، به ویژه در تجهیزات تشخیص آتش. آلیاژ بیسموت -منگنز به عنوان یک آهنربای دائمی مثر شناخته شده است. غلظت های کم بیسموت قابلیت ماشینکاری آلومینیوم ، فولاد ، فولادهای ضد زنگ و دیگر آلیاژها را بهبود می بخشد و جداسازی گرافیت از چدن چکش خوار را سرکوب می کند. دستگاههای حرارتی برای تبرید از تلورید بیسموت ، Bi2Te3 و سلنید بیسموت ، Bi2Se3 استفاده می کنند. بیسموت مایع به عنوان حامل سوخت و خنک کننده در تولید انرژی هسته ای استفاده می شود.

کاربرد شیمیایی اصلی بیسموت به شکل فسفومولیبدات بیسموت (BiPMo12O40) است که یک کاتالیزور موثر برای اکسیداسیون هوا پروپیلن و آمونیاک به آکریلونیتریل است. دومی برای ساخت الیاف اکریلیک ، رنگ و پلاستیک استفاده می شود. قرن ها استفاده دارویی از بیسموت انجام شده است. این دارو در درمان سوء هاضمه و داروهای ضد صرع مثر است. نمک های کمی محلول یا نامحلول در درمان زخم ها و ناراحتی های معده و ترسیم مجاری گوارشی در طول بررسی اشعه ایکس استفاده می شود و بیسموت گاهی به شکل فلزهای ریز تقسیم شده یا به عنوان سوسپانسیون نمک های نامحلول آن تزریق می شود. مقادیر قابل توجهی از اکسی کلراید ، BiOCl ، برای ارائه کیفیت مروارید به رژ لب ، لاک ناخن و سایه چشم استفاده شده است.

منبع

https://www.britannica.com/science/bismuth



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

ویژگی های سیکلوهگزان

 

سیکلو هگزان یک مایع بی رنگ و حجمی با بوی کمی تند شبیه بوی کلروفرم یا بنزن است. آستانه بوی هوا از 25 تا 300 قسمت در میلیون (ppm) قسمت هوا گزارش شده است.

حقایق کلیدی در مورد سیکلوهگزان:
وزن مولکولی: 84.18 گرم مول -1
نقطه جوش 80.7 درجه سانتیگراد (353.85 درجه کلوین)
وزن مخصوص: 0.78 در 20 درجه سانتیگراد (293.15 درجه کلوین)
چگالی بخار: 2.90
نقطه ذوب: 6.47 درجه سانتیگراد (280.62 درجه کلوین)
فشار بخار در 20 درجه سانتیگراد (293.15 درجه کلوین): 95 میلی متر جیوه
حلالیت: نامحلول در آب ؛ محلول در الکل ، اتر ، استون ، بنزن و لیگروین.


روشهای مختلفی برای تولید سیکلوهگزان وجود دارد. در زیر دو روش رایج آمده است: هیدروژناسیون کاتالیزوری بنزن - بر خلاف پیوندهای دوگانه موجود در آلکن ها ، بنزن را نمی توان با استفاده از کاتالیزورهای معمول مانند پلاتین یا پالادیوم کاهش داد. تنها در شرایطی مانند چند صد اتمسفر می توان با استفاده از کاتالیزورهای معمول به این مهم دست یافت. بنابراین ، یک کاتالیزور قوی تر مورد نیاز است. رودیم روی کربن گزینه مناسبی است. در این شرایط ، بنزن به آسانی به سیکلوهگزان کاهش می یابد. تقطیر جزءهای نفت - نفت مخلوط پیچیده ای از هیدروکربنها است و قبل از استفاده از اجزای مختلف باید تصفیه شود. سیکلو هگزان یکی از این مولکولهای هیدروکربن است. مولکول مورد نظر در قسمت بنزین مستقیم تقطیر کسری (30 تا 200 درجه سانتیگراد) سیکلو هگزان کاربردهای زیادی در صنعت دارد - چند مورد در زیر آورده شده است: استفاده از سیکلو هگزان تقریباً منحصراً به نایلون متصل است. بیش از 90 cy سیکلو هگزان در تولید فیبر نایلون و رزین قالب گیری نایلون استفاده می شود. 10 درصد باقیمانده سیکلو هگزان به عنوان حلال رنگ ، رزین ، لاک و روغن یا در نرم کننده ها به پایان می رسد. همچنین به عنوان واسطه در ساخت سایر مواد شیمیایی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

See the source image
کابردها و روش ذخیره سیکلوهگزان را در لینک زیر بخوانید

https://bismoot.com/blog/%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D9%88%D9%87%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D9%86/

ترکیب صندلی در این ترکیب ، تمام هیدروژن ها (سفید) تکان خورده اند. با چرخاندن مدل (با کلیک راست برای خاموش کردن چرخش ابتدا) می توانید این مورد را مشاهده کنید تا هر یک از پیوندهای C-C را به سمت پایین نگاه کنید. این کمترین ترکیب انرژی است. ترکیب قایق در این ترکیب ، برخی از هیدروژن های روی کربن های مجاور (بر روی یکدیگر) گرفتگی می شوند. با چرخاندن مدل و نگاه کردن به پایین پیوندهای C-C که "بدنه" قایق را تشکیل می دهند ، می توانید این را ببینید. علاوه بر این ، دو هیدروژن در راس قایق (که هیدروژن 'قطب پرچم' نامیده می شود) به طرف یکدیگر نشانه رفته اند. (برای مشاهده تعامل بین این دو هیدروژن ، به یک مدل پر کننده فضا تغییر دهید.) هر دوی این موارد منجر به فعل و انفعالات فیزیکی می شوند که به این ترکیب انرژی بالاتری نسبت به صندلی می دهد. شکل قایق پیچ خورده در حقیقت ، اگر قایق کمی بپیچد ، می توان انرژی کمی پایین تری را بدست آورد ، این ترکیب معمولاً "شکل قایق پیچ" نامیده می شود ، که در زیر نشان داده شده است. ببینید چگونه تعارض غیر پیوندی بین هیدروژن ها کمی برطرف شده است.

نام شیمیایی رسمی (IUPAC)
سیکلوهگزان

منابع

http://www.lindane.org/chemicals/cyclohexane.htm

http://www.cmbi.kun.nl/wetche/organic/cyclohexane/

https://www.3dchem.com/Cyclohexane.asp



:: برچسب‌ها: خواص سیکلوهگزان، کاربرد سیکلوهگزان، تولید سیکلوهگزان، نگهداری سیکلوهگزان، خرید سیکلوهگزان ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 مهر 1400 | نظرات ()